Tyrimai ir analizės
ŠIAULIŲ „ROMUVOS“ GIMNAZIJOS 2021 M. VEIKLOS PLANAS
2020 M. VEIKLOS ANALIZĖ
Gimnazijoje kokybiškai įgyvendinamos pagrindinio ir vidurinio ugdymo programos siekiant kiekvieno mokinio pažangos. Kiekvienam mokiniui sudaryta galimybė sėkmingai, pagal savo gebėjimus, pasiekti bendrosiose programose numatytą pasiekimų lygį - mokiniai renkasi jų poreikius atitinkančius individualius planus, neformalųjį ugdymą(si). Per visus mokslo metus sėkmingai veikė mokinių individualios pažangos mokantis ir ugdantis bendrąsias-dalykines ir bendrąsias-socialines kompetencijas stebėsenos sistema. Buvo atnaujintas mokinio asmenybės ūgties stebėjimo ir vertinimo tvarkos aprašas, kuris nusako mokinio asmenybės brandos, pasiekimų ir pažangos įsivertinimo ir įvertinimo tvarką, būdus, formas bei priemones, jų dermę, analizę, fiksavimą ir informavimą. Visų grupių, klasių ir individualūs mokinių pasiekimai sistemingai fiksuojami elektroniniame Tamo dienyne, individualios pažangos stebėsenos formoje, reguliariai aptariami su kiekvienu mokiniu, jo tėvais (globėjais, rūpintojais). Pasibaigus mokslo metams gimnazijos mokytojai savo dalyko mokinių pažangą lygino su ankstesnių mokslo metų mokinių pažanga. Deja, 2019-2020 m.m. tik 72,55 proc. mokinių padarė mokymosi pažangą. Galima teigti, kad mokinių, padariusių pažangą, statistinį sumažėjimą lėmė pasikeitusi ugdymo(si) forma: tiek mokiniai, tiek mokytojai dėl staigaus ir netikėto ugdymo būdo kaitos dėl šalies mastu įvesto karantino patyrė sunkumų, jiems nepavyko taip greitai sėkmingai persiorientuoti ir sklandžiai bei kokybiškai pereiti prie nuotolinio mokymo(si). Dėl įvesto nuotolinio mokymo(si) nevyko ir Nacionalinis mokinių pasiekimų patikrinimas 2020 metų pavasarį. Pasibaigus valstybinių ir mokyklinių egzaminų sesijai, gimnazijos mokytojai detaliai analizavo NŠA brandos egzaminų (BE) lyginamąsias rezultatų suvestines, gautus duomenis lygino su abiturientų gautais įvertinimais, apibendrinta informacija tikslingai ir efektyviai panaudota ugdymo(si) kokybei pamokose gerinti. Mokyklos abiturientų, kurie laikė privalomus valstybinius brandos egzaminus, balų vidurkis viršija šalies vidurkį: lietuvių kalbos ir literatūros gimnazijos vidurkis - 52,02, šalies - 44,27; matematikos mokyklos vidurkis – 29,06, šalies – 26,11. Žurnalo „Reitingas“ duomenimis 2020 m. „Romuvos“ gimnazija pateko tarp geriausių šalies mokyklų pagal trijų mokomųjų dalykų – anglų kalbos, rusų kalbos ir biologijos – valstybinių brandos egzaminų rezultatus. Gimnazijoje ypatingas dėmesys skirtas pirmų klasių mokinių adaptacijai, jų pažangai stebėti, savalaikės ir tikslingos pagalbos organizavimui vykdyti. Visų dalykų mokytojai, klasių auklėtojai, Vaiko gerovės komisija (VGK) bendradarbiavo laiku teikiant pagalbą mokiniams - sistemingai ir periodiškai analizavo esamą situaciją, ieškojo efektyviausių būdų ir priemonių. Atsižvelgiant į mokinių pasiekimus gimnazijoje sistemingai organizuotos tikslinės individualios ir grupinės konsultacijos, skirtos mokymosi sunkumų turintiems mokiniams žinių spragoms likviduoti ir pasiekti pagrindinį lygmenį, gabiems gimnazistams ugdyti, savarankiškai besimokantiems ir mokomiems namuose mokiniams ugdyti, mokinių paruošimui BE ir PUPP. Gabiems ir talentingiems mokiniams gimnazijoje tikslingai kuriami specialūs ugdymosi iššūkiai, kūrybiškai organizuojama meninius, sportinius, technologinius, socialinius, lyderystės gebėjimus plėtojanti popamokinė veikla. Gimnazijos mokiniai aktyviai dalyvavo įvairiuose konkursuose, olimpiadose, varžybose ir pasiekė aukštų rezultatų. Svarių laimėjimų pasiekta ŠMM miesto olimpiadose: trys prizinės vietos užimtos lietuvių kalbos ir literatūros olimpiadoje, po dvi prizines vietas laimėta matematikos, informacinių technologijų, biologijos, anglų kalbos olimpiadose, muzikos konkurse, po vieną prizinę vietą – istorijos, fizikos, rusų kalbos, chemijos, geografijos olimpiadose, jaunųjų filologų konkurse ir vokiečių kalbos meninio skaitymo konkurse. Šalies mokinių astronomijos olimpiadoje J.Turčak pelnė I vietą, o K. Mateikaitė rusų kalbos olimpiadoje užėmė II vietą. Naujajame 2020 metų reitinge (žurnalas „Reitingas“) pagal olimpiadų rezultatus gimnazija yra 16-18 vietoje. Džiugu, kad nuo 2017 metų pagal šį rodiklį „Romuva“ kasmet yra tarp geriausių šalies gimnazijų. Tarptautinėje astronomijos olimpiadoje irgi pasiektas reikšmingas laimėjimas: J.Turčak užėmė III vietą. Gimnazijos sportininkai aktyviai dalyvavo įvairiose varžybose ir savo pergalėmis garsino gimnazijos vardą.
Gimnazijoje sėkmingai įgyvendinta ir STEAM programa – nuo 2019m. pradžios gimnazija - Lietuvos STEAM mokyklų tikroji tinklo narė. Įgyvendinant šią programą, 1-4 kl. mokiniai turėjo galimybę dalyvauti miesto savivaldybės remiamose STEAM veiklose, kurios vyko ŠU ir ŠVK. 1-2 klasių mokiniams sudarytos palankios galimybės kryptingai ugdytis pagal poreikį. Šalia bendrojo ugdymo turinio gimnazistai galėjo rinktis biomedicinos-inžinerijos (B-I) ir socialinę- humanitarinę kryptis. Pasirinktos biomedicinos-inžinerijos (B-I) krypties gebėjimai buvo plėtojami pasirinkus papildomus modulius - „Finansų matematika“ „Išmanioji fizika“ ir „Ekologiniai sprendimai“. Eksperimentiniams ir praktiniams įgūdžiams plėtoti 3 kl. mokiniai turi galimybę rinktis rašyti projektinius darbus (PD). 2 klasių mokiniai rinkos vieną iš trijų informacinių technologijų programoje numatytų pasirenkamųjų modulių. Visi 1-2 klasių mokiniai mokomi pagal integruotą šiuolaikinių menų programą. Patyriminę veiklą 1-4 kl. mokiniai aktyviai atliko netradicinėse pamokose - UAB „Aconitum“, LSMU ir ŠU bei kitose organizacijose. Gimnazistai dalyvavo tarptautiniuose projektuose „Digital Literacy in 6 Steps“, „Europe in motion“, „Robot mission:CO2 neutral green city“ - vykdė praktines veiklas robotikos, 3D modelių kūrimo, ekologijos, sveikos gyvensenos, meninės raiškos ir savirealizacijos srityse. Respublikinio projekto „Mes rūšiuojam“ metu mokinai tvarkė aplinkas rinkdami ir rūšiuodami elektros ir elektronikos atliekas. Gimnazijos netradicinių dienų metu patyriminė veikla vyko nuotoliniu būdu. Tarptautinį projektą „Keisdamiesi keičiamės“, kurio tikslas – bendraujant ir bendradarbiaujant, skatinti pokyčius gimnazijos bendruomenėje, kurie padės ugdytis emocinį intelektą, efektyviau valdyti ugdymo procesą, vykdyti streso prevenciją, kurti palankią emocinę aplinką mokykloje bei stiprinti mokyklos bendruomenę, parengė ir įgyvendina 4 gimnazijos mokytojai.
Nuotolinis mokinių mokymas(is) gimnazijoje vyksta įvairiose skaitmeninėse erdvėse, tačiau kaip pagrindinę skaitmeninę mokymosi platformą naudojama Microsoft Office 365. Ši platforma naudojama ne tik sinchroniniam darbui, bet ir asinchroniniam mokymui(si), t.y. joje talpinamos mokytojų parengtos užduotys, metodinė medžiaga, savarankiškas mokinių mokymasis vyksta aktyviai bendraujant ir bendradarbiaujant bei išnaudojant platformoje esančius įrankius. Lietuvių kalbos ir literatūros dalyko mokymo turinį papildo Vyturio skaitmeninės erdvės ištekliai, o matematikos - mokymosi programa „Mokymosi objektai gimnazijoms“. Mokymo turinys pateikiamas naudojant ir kitas skaitmenines mokymosi aplinkas – Zoom, Eduka klasė, Edmodo, eTwinning, Egzaminatorius.lt, E.testai.lt, Kurk ir kt. IKT plačiai integruojamos į ugdymo turinio kūrimą ir pamokos organizavimą, veiksmingiau naudojamos valdant ugdymo procesus gimnazijoje ir informuojant bendruomenę.
Vienas iš 2020 m. uždavinių – stiprinti gimnazijos bendruomenę. Šiam uždaviniui įgyvendinti suplanuota ir įgyvendinta daugiau kaip 30 renginių. Ugdymo planas dėl šalies mastu įvesto karantino kito - keitėsi kai kurių veiklų formos, daug kas dėl susidariusios situacijos perkelta į internetinę erdvę, tad didžioji dalis (60 proc.) plane numatytų veiklų, susijusių su bendruomenės stiprinimu, buvo įgyvendintos. Didelio gimnazistų susidomėjimo sulaukė bene labiausiai mokinių bendruomenę vienijantys tradiciniai gimnazijos renginiai: Šimtadienis, Paskutinis skambutis, Teatro diena, „Romuvos balsas”, Brandos atestatų įteikimas, Rugsėjo 1-oji, Pirmokų inauguracija. Gimnazija taip pat turi gražią tradiciją į renginius kviesti baigusius mokinius – alumnus. Tam skirti net trys renginiai: tradicinis Alumnų susitikimas, „Kaip sekasi, pirmakursi?“, krepšinio rungtynės „Buvusieji & esamieji“. Buvę romuviečiai – visus metus laukiami svečiai klasės valandėlėse, renginiuose. Siekiant stiprinti mokinių bendradarbiavimą, visus metus leistas periodinis gimnazijos laikraštis „VIVAT Romuvensis“, apžvelgiantis bendruomenės narių sėkmes, aktualijas, pateikiantis mokinių kūrybą. Šiais metais ypač ryškūs pokyčiai ir gimnazijos Facebook veikla. Gimnazijoje didelis dėmesys skirtas ir tėvų bendruomenės telkimui. Konferencijoje „Vieninga aktyvi bendruomenė - raktas į vaiko sėkmę“ tėvams pristatyti nuveikti darbai, tolimesnės veiklos kryptys, drauge tartasi dėl įgyvendinimo galimybių, pasidžiaugta aktyvių tėvų įsitraukimu į gimnazijos gyvenimą.
Gimnazija sėkmingai bendradarbiauja su socialiniais partneriais: „Romuvos“, Dainų, Gytarių, „Sandoros“, Gegužių progimnazijomis. Įgyvendinant projektą „Kartu geriau“, organizuotos nuotolinės atviros bei integruotos pamokos „Jaunasis tyrėjas“ Dainų progimnazijos 8 kl. mokiniams, „Romuvos“ progimnazijos 7-8 kl. mokiniams, kurias vedė įvairių dalykų mokytojai. Pagrindinis tikslas - ugdyti mokinių platesnę pasaulėvoką, tobulinti kritinį ir kūrybinį mąstymą, sudarant sąlygas jiems pažinti ir mokytis spręsti problemas, taip pat gerinti mokinių pasiekimus. Nuotolinės integruotos pamokos sustiprino mokinių praktinės veiklos įgūdžius, atskleidė dalykinės integracijos naudą, sužadino dar didesnį norą tirti ir bendradarbiauti, prisidėjo prie tolesnio kūrybinio mąstymo ugdymo. Gimnazijoje taip pat vyko patyriminis ugdymas (STEAM) Gegužių progimnazijos 8 kl. mokiniams. Jie gilinosi į biomedicininę-inžinerinę kryptį – dalyvavo chemijos, fizikos ir biologijos pamokose, pristatyta ir humanitarinė-socialinė kryptis – vestos lietuvių kalbos ir ugdymo karjerai pamokos, muzikos pamokos vestos kartu su gimnazijos choru „Bene Notes“. Gimnazijos ir miesto progimnazijų mokytojai tradiciškai susitinka keletą kartų per metus – tarpusavyje dalijamasi pedagogine patirtimi, aptariami bendri dalykai, mokymo aktualijos, taip pat galimybės, kaip glaudžiau bendradarbiauti siekiant mokinių ugdymo(si) kokybės, kaip padėti mokiniams spręsti programų įsisavinimo problemas.
Visus metus tęstas aktyvus bendradarbiavimas su socialiniais partneriais savanorystės ir profesinio veiklinimo srityse: mokiniai dalyvavo socialinių partnerių organizuotose veiklose: mokinių savanorystė UAB „Šiaulių arena“ renginių metu, mokinių ilgalaikė savanorystė Šiaulių apskrities Povilo Višinskio viešojoje bibliotekoje, Šiaulių miesto viešosios bibliotekos „Saulės“ ir „Aido“ filialuose, UAB „Splius“ naujienų portale „Etaplius“, VšĮ Nacionalinėje regionų plėtros agentūroje. Gimnazijoje organizuotos Kalba.lt, VšĮ „Eduplius“, VMI Šiaulių skyriaus atstovų paskaitos, mokinių profesinis veiklinimas aktyviai vykdytas sporto klube „Relentless Strength & Fitness“, Šiaulių valstybinės kolegijos kūrybinėse-praktinėse „PIN KODAS“ dirbtuvėse, STEAM užsiėmimuose Šiaulių universitete. 2020 metais pasirašytos naujos bendradarbiavimo su socialiniais partneriais sutartys: ŠPRC, KTU, UAB „Topo centro grupės“ Saulės miesto filialu.
2020m. kryptingai ir sistemingai buvo tobulinamos mokytojų dalykinės, bendravimo ir bendradarbiavimo kompetencijos. Kaip ir kiekvienais metais stebima ir analizuojama mokinių asmeninė ūgtis - aptarti 1 kl. mokinių pasiekimai, palyginti dalykų 8 klasės ir 1 gimnazijos klasės pusmečio rezultatai, įvertinta asmeninė moksleivių pažanga, numatytos priemonės, kaip gerinti mokinių asmeninę pažangą. Įvyko mokytojų tarybos posėdis, skirtas I pusmečio mokinių pasiekimams apibendrinti. Buvo aptarti I ir II pusmečio rezultatai. Numatytos priemonės, kad rezultatai pagerėtų. Įvyko 1-4 kl. dalykų mokytojų, klasių auklėtojų bei kitų specialistų susirinkimai, kuriuose apibendrinta asmeninė mokinių pažanga, numatytos priemonės, kaip ją gerinti. Pateikta ir patalpinta gimnazijos svetainėje 2020-2021 m.m. dalykų modulių ir pasirenkamųjų dalykų pasiūla. Taip pat atlikta vadovėlių ir mokymo priemonių 2020-2021 m.m. poreikio apžvalga ir numatyti prioritetai vadovėlių pirkimui. Dėl šalies mastu įvesto karantino balandžio mėnesį neįvyko tėvų diena. Gruodžio mėnesį tėvų diena organizuota nuotoliniu būdu. Dėl karantino neįvyko socialinių mokslų mokytojų išvyka-susitikimas su Rygos lietuvių mokyklos mokytojais. Gimnazijos mokytojai dalyvavo nuotolinėje 10-oje švietimo inovacijų̨ parodoje MOKYKLA –2020 ir susipažino su švietimo inovacijomis. Įvertinta ir atnaujinta mokytojų praktinės veiklos įsivertinimo forma (savianalizės anketa). Visi mokytojai dalyvavo kvalifikacijos kėlimo renginiuose.15 mokytojų vedė atviras pamokas (kiti mokytojai dėl karantino to padaryti nespėjo). Visus metus vyko individualios mokytojų konsultacijos dėl darbo su EDUKA platforma. Visuose dalykų kabinetuose, laboratorijose, kitose patalpose sukurta jauki, tvarkinga, mokymą(si) skatinanti aplinka.
2020 metais mokytojų gerosios patirties sklaida bei kolegialus mokymasis buvo ypač aktyvus - vasario mėnesį organizuota metodinė diena „Ugdymo(si) įvairovė“, kurioje mokytojai, dirbdami grupėse, dalijosi metodine patirtimi, naujausiais ugdymosi metodais, rekomendacinio pobūdžio patarimais, praktinėmis įžvalgomis. Pirmoje metų pusėje aktyviai vyko gerosios patirties sklaida kolega kolegai, kai mokytojai vedė atviras (integruotas/netradicines) pamokas. Prasidėjus nuotoliniam mokymui ir siekiant išlaikyti ugdymo(si) kokybę gimnazijos informacinių technologijų mokytojos N.Bružaitė ir L.Tankelevičienė organizavo seminarą „Pamokos efektyvinimas taikant skaitmenines aplinkas“. Rusų kalbos mokytoja N.Jackus, bendradarbiaudama su leidykla „Šviesa“, parengė programą „Skaitmeninių mokymo priemonių kūrimas ir panaudojimas šiuolaikinėje pamokoje“ ir vedė seminarą, kuriame dalyvavo 84 šalies rusų kalbos mokytojai. Bendravimo ir bendradarbiavimo kompetencijas gimnazijos mokytojai patobulino Šiaulių švietimo centro organizuotame 40 akad. val. seminare „Bendradarbiavimo gebėjimų tobulinimas mokyklos bendruomenėje, siekiant sėkmingai ugdyti ir telkti mokyklos bendruomenę“. Seminaro metu įgytas žinias gimnazija panaudos kuriant kolegialaus grįžtamojo ryšio modelį „Kolega-kolegai“. Baigiantis metams gimnazijos mokytojai dalyvavo seminare „Švietimo įstaigos veiklos procesų tobulinimas panaudojant Microsoft Office365 aplinkas“. Seminaro paskirtis – įtvirtinti darbo su šia platforma įgūdžius. Gimnazijos svetainėje sistemingai atnaujinamas mokomųjų dalykų metodinės veiklos pristatymas.
2021 METŲ TIKSLAI IR UŽDAVINIAI
1 tikslas: Gerinti mokinių pasiekimus stiprinant ugdymo(si) kokybę.
1.1. Kokybiškai įgyvendinti ugdymo programas siekiant kiekvieno mokinio pažangos.
1.2. Skatinti mokinių tyrinėjimais, atradimais grįstą ugdymą(si).
1.3. Gerinti mokinių pasiekimus efektyviai išnaudojant skaitmeninę erdvę.
2 tikslas: Sustiprinti partnerystės tinklą.
2.1. Stiprinti gimnazijos bendruomenę.
2.2. Užtikrinti efektyvų bendradarbiavimą su asocijuotomis progimnazijomis.
2.3. Veiksmingai įtraukti socialinius partnerius į mokinių tolimesnės karjeros planavimą.
3 tikslas: Užtikrinti pedagogų profesinio tobulėjimo tvarumą.
3.1. Kryptingai tobulinti mokytojų dalykines, skaitmeninio raštingumo kompetencijas.
Skatinti mokytojų kolegialų mokymąsi, gerosios patirties sklaidą.